среда, 15. новембар 2017.

Damen kapric



Damen kapric je starinski kolač koji se ranije često pravio na ovim prostorima, u Vojvodini, dok ga nisu potisnule neke nove, modernije poslastice. Inače je mađarskog porekla. U prevodu, ime kolača bi značilo "ženske bubice, mušice, inat...", a sećam se da sam davno gledala jednu emisiju čuvenog Vokija Kostića i da ga je on zvao Ženska ćud ;)

Moja baka Pelagija ga je takođe često pravila, jer su se u ono posleratno vreme skuplji i kvalitetniji kolači pravili retko, najčešće za Uskrs, Božić i za svečare :) Tako da je ovaj kolač, pored običnog rolata sa pekmezom, kolača "na kurzovini" i pita od rastezanog testa, bio onaj kec u rukavu za običnu nedelju. A reforma, orasnice, šape, carigradske i čokoladne oblatne i mnogi drugi skuplji kolači su deserti koje je pravila za svečane prilike.


Mere za Damen kapric su, kao i u većini njenih recepata, izražene u šoljama i kašikama, imala je ona vagu, ali joj je verovatno ovako bilo brže :))


E sad, zašto sam ime bloga vezala baš za ovaj kolač, nema jasnog objašnjenja, osim možda što verujem da sam baš od baka Pele nasledila specifičnu životnu energiju koja nosi i gura i kad se kaže "kapric", više volim da ga tumačim u takvom, pozitivnom značenju ;) A naravno, kakva bih dama bila da me ponekad ne ponesu i one male ženske "bubice" ;)








Sastojci



Za koru:
4 žumanceta
4 kašike šećera
80 g masti (pola šolje)
1 dl mleka (pola šolje)
200 g brašna
1 puna kašičica praška za pecivo
1 puna kašičica rendane limunove korice

400 g džema od kajsija
80 g mlevenih oraha


Za šam:
4 belanceta
1 kašika limunovog soka
8 kašika šećera



Priprema:





1. Brašno prosejati i pomešati sa praškom za pecivo.
Odvojiti belanca od žumanaca i staviti ih u dublju činiju.
U drugu dublju činiju staviti žumanca, mast, šećer, mleko, rendanu limunovu koricu i par kašika brašna i izmiksirati.
Dodati ostatak brašna i izmiksirati. Dobićete gusto, pomalo lepljivo testo i nikako ne treba da se dodaje više brašna da kora posle ne bi bila tvrda.

2. Kalup za pečenje obložiti pek papirom. Moj kalup je veličine 26 cm, može i veći, nikako manji da kora ne bi bila debela jer će prilikom pečenja još malo da naraste.

Usuti testo u kalup, na pek papir, pa ga vlažnom kašikom rasporediti i lepo utapkati.
Staviti u rernu na gornju rešetku da se peče 10 minuta na 180 stepeni, samo da uhvati koricu.

3. Za to vreme, pekmez od kajsija ugrejati ukoliko je gust, kako bi se lakše rasporedio po kori.

Belanca umutiti u čvrst sneg, dodajući sok od limuna i šećer. Mutiti oko 5 minuta na najjačoj brzini. 

4. Izvaditi polupečenu koru, preko nje naneti pekmez, posuti ga sa sa više od polovine mlevenih oraha i onda preko toga naneti šne tako što se stavlja u gomilicama a ne sve odjednom jer bi u protivnom prilikom razmazivanja "podigao" mlevene orahe sa pekmeza. Dakle, ravnomerno naneti šne a onda ga kašikom tapkati da se dobije razbarušen izgled. Pa posuti ostatkom mlevenih oraha.


5. Temperaturu pečenja smanjiti na 120 stepeni (moja rerna je prilično jaka, sa ventilatorom) i vratiti kolač da se dopeče, odnosno da se šam polako osuši, još 20-30 minuta. Gotov je kada šne i orasi dobiju rumenu boju. 





Kolač ostaviti da se ohladi u otvorenoj rerni. Može se servirati i topao, čak je tako i ukusniji ili sačekajte da se ohladi, lepše se seče :)
Ovo je jedan od onih jednostavnih, jeftinih kolača za svaki dan za koji sigurno uvek imate sve sastojke u kući. U originalni recept ne idu orasi, ali je sa njima kolač ipak mnogo lepšeg ukusa :)








12 коментара:

  1. Jeko moja, i neka si po ovom kolaču dala ime blogu! Baš je pravi damski kolačić, a damama priliči da budu kapriciozne.. 😊
    Kolač divno izgleda ovako okrugao, a sigurno je još bolji sa dodatkom oraha. Moja mama ga je spremala bez njih u pravougaonom plehu i sekla ga na kocke, sećam se da smo kao deca umeli do ušiju da se umackamo toplim pekmezom i lepljivim snegom. Ja ga nikada nisam pravila, možda me ovaj tvoj recept natera da zasučem rukave 💖

    ОдговориИзбриши
  2. Hvala ti puno, draga Gago! Slažem se za dame, baš je tako kao što si napisala ;)
    Dodala sam orahe da ga malo obogatim, ali sećam se da ga je baka pravila bez njih, takođe kao i tvoja mama u pravougaonoj manjoj tepsiji :) Puno te pozdravljam!:*

    ОдговориИзбриши
  3. Srećko Jeko... tvoj blog se čekao...baš se radujem

    ОдговориИзбриши
  4. Šta da ti kažem, sem da ti želim srećan početak i uspešan rad?! Srećno, Jekooooo!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala, Snežo! 😍 A ja tebi da kažem da mi je baš bilo lepo na druženju danas popodne, mogla bi uskoro da bude i repriza 😏

      Избриши
  5. Odusevljena sam Vasim receptima,uskoro cu ih primjenjivati u svojoj kuhinji,svako dobro zelim

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala mnogo na javljanju i na lepim rečima! Mnogo me raduje da Vam se dopadaju, veliki pozdrav i sve najbolje! 😊

      Избриши
  6. Deluje divno! Da li moze da se koristi maslac ili ulje umesto masti za koru?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Vam! Može se korisiti maslac, a za ulje ne znam baš kako bi se kora ponašala :) Veliki pozdrav! :)

      Избриши
    2. Koristila sam maslac umesto masti, samo sto sam stavila malo vise maslaca (100 gr), i mogu reci da je kolac ispunio sva ocekivanja! Hvala!

      Избриши
    3. Mnogo mi je žao što nisam ranije videla Vašu poruku pa tek sad odgovaram :( U svakom slučaju, hvala na isprobavanju kolača i korisnim informacijama, sigurno će još nekome koristiti! Pozdrav! 💕

      Избриши

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...