уторак, 19. новембар 2019.

Slavski kolač



Za one koji to do sada nisu radili - izrada slavskog kolača nije nikakav bauk. Testo, kao i svako drugo, samo je potrebno malo više pažnje oko izrade ukrasa. I svest, da kakav god da bude kada se ispeče, lep je jer ste se potrudili i napravili ga. Meni je, recimo, najlepši bio pre par godina, kada sam ga prvi put napravila. Verovatno zato što sam se posebno trudila i pribojavala kakav će biti. Svake naredne godine, moj kolač je sve običniji i oblikom i ukrasima. 

Inače, već nekoliko godina unazad pravim ga po receptu moje drage cool-prije iz Obrenovca, poznate pod nadimkom VesnaMar :) Vredi pročitati i Vesnin uvod u recept, ja ga znam napamet, pa ga opet rado čitam jer volim da se smejem :) Poenta cele Vesnine priče je da se odvažite i napravite svoj kolač. Elem, u njenom receptu se pravi od posnog testa i ja ga pravim tako, iako je naša slava Sveti Jovan kada se ne posti. Međutim, testo je stvarno odlično i ne menjam ga.
Još jedna napomena: ranije sam testo oblikovala u više delova, odnosno kugli. To je, iako kolač ima lep izgled, ustvari prilično nepraktično jer kasnije, prilikom presecanja kolača, može da se desi da se on raspadne i izgubi oblik. Zato mi se ovaj recept pokazao kao odličan: kolač ima osnovu iz jednog dela a rub je ukrašen običnom pletenicom, što mu opet daje jednostavan i lep izgled.


Što se tiče ukrasa, njih možete napraviti i nekoliko dana ranije pa ih ostaviti da se prosuše, a kada se uvežbate, kasnije vam neće biti potrebno više od pola sata da ih napravite, a to je ono vreme potrebno da se testo podigne. Radila sam i na jedan i na drugi način. 



Slavski kolač 

Sastojci za testo:

400 ml tople vode
1 kockica (40 g) svežeg kvasca
2 kašičice šećera
800 g brašna (+100 g)
1 kašika soli
100 ml ulja

Sastojci za testo za ukrase:

150 g brašna
80 g gustina 
1 kašika soli
oko 80 ml hladne vode



Priprema:

1. Toplu vodu (jedan deo je osveštana voda, stavite koliko imate) sipati u činiju, dodati kašičicu šećera, kašičicu brašna i izmrvljen kvasac. Promešati, poklopiti i ostaviti na toplom mestu da kvasac zapeni. Zatim dodati sve ostale sastojke: ulje, šećer, brašno i so. Brašno dodavati postepeno, mešajući prvo varjačom ili mikserom a onda nastaviti rukom, dok ne dobijete fino glatko testo. Ono ne sme biti tvrdo, već na granici sa lepljivim, stoga nemojte da preterate sa brašnom. Kada počnu da se pojavljuju mehurići na površini testa, umešeno je!
Činiju poklopiti ili staviti streč foliju i krpu preko činije i ostaviti je na toplo mesto da se testo podigne, oko 45 minuta.

2. Posle tog vremena, testo izručiti na podlogu posutu brašnom i blago ga premesiti. Podeliti ga na dva dela: jedan veći, koji će biti osnova za kolač i jedna trećina testa od koje se pravi pletenica. 
Kolač pečem u staroj maminoj šerpi - idealnoj za ovakve stvari. Dovoljno je velika da kolač lepo naraste a i da ga jednostavno izvadim iz nje. Obavezno je obložim pek papirom! Zatim na papir stavim veći deo testa. Od manjeg dela testa upletem pletenicu i položim je u krug preko većeg dela testa. Sve blago izbockam, pokrijem čistom krpom i ponovo ostavim oko 15 minuta da testo naraste i u šerpi. 


3. Naraslo testo premažem umućenim žumancetom i poređam ukrase. Ukrasi se ne premazuju, kako bi i nakon pečenja ostali beli. Još jedna sugestija: ukrase možete staviti na kolač i pri kraju pečenja, tako što razmutite malo brašna i vode što će imati ulogu lepka, umočite ukras u "lepak" i blago pritisnete da se zalepi za kolač koji je skoro pečen. 
Kolač pečem u prethodno zagrejanoj rerni na 200 stepeni (sa ventilatorom, ukoliko pečete bez ventilacije, onda možete početi i sa višom temperaturom, od 220 stepeni). Posle 10 minuta, smanjim temperaturu na 180 stepeni. Pošto je moja rerna prilično jaka, gotovo sve vreme pečenja kolač je prekriven alu-folijom kako ne bi preplanuo, samo ga pred kraj otkrijem da dobije boju.



Priprema ukrasa za slavski kolač:

Sastojke za testo staviti u činiju i zamesiti tvrđe testo. Zatim ga staviti u kesu kako se ne bi sušilo pa otkidati delove i praviti ukrase:


- Testo pomoću oklagije što tanje razvući. Drvenim slovom-pečatom, koji se kupuje u crkvenim prodavnicama ili kod stolara, pritisnuti testo i nožem opseći oko pečata. Svaki put ga blago utisnuti u brašno, pa tek onda u testo, kako se ne bi lepilo. Ovaj ukras je najvažniji i potrebno ga je napraviti u pet primeraka. Zatim raditi ostale ukrase.
- Napraviti valjak dužine malog prsta na ruci, oblikovati ga pomoću dlanova a zatim makazicama zaseći sa svih strana - to je klas žita.
- Tanko razvučeno testo opseći nožem da se dobije oblik ptičice, a zrno bibera će imati ulogu oka :) Nemojte se obeshrabriti ako to nije savršeno - jednom kada sam pitala Nedu kako joj se čini kolač, umesto ptice, mislila je da sam napravila ribu :))
- Od testa možete iseći pravougaonik i čačkalicom napraviti linije - ovaj ukras simbolizuje knjigu što je važno ako imate đaka u kući :)
- Obavezno napravim i grožđe i bure: em se lako prave, em je bitno da godina bude rodna pa da bude vina ;)
- Uvek je lepo (a jednostavno) napraviti pletenice ili cvetiće. Cvetiće pravim tako što poklopcem od karmina vadim kružiće, koji imaju ulogu latica, pa spajam po tri. U centar stavim zrno bibera ili laneno seme.









17 коментара:

  1. Koliko velika vam je posuda. Pa da prilagodim recepat veličini moje posude. I hvala za recepat. Probat cu ispeči za sv. Jovan.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ja sam pekla u kalupu od 26 cm po ovom receptu i super je ispalo

      Избриши
    2. Da, može se peći u šerpi ili kalupu prečnika 26 ili 28 cm. Dodaću u recept :)

      Избриши
  2. Koliko vremenski? Veliki je.

    ОдговориИзбриши
  3. Sve ukupno, peče se ne duže od 45 minuta. Ali najbolje je da pratite i da vreme pečenja prilagodite svojoj rerni.

    ОдговориИзбриши
  4. Kolač je prelep! I meni se jedne godine desilo da se kugle razdvajaju pri lomljenju kolaca,zato sad prvo stavim jedan tanji deo testa na dno serpe,premazem ga malo vodom radi lepljenja,pa preko stavljam kugle.To se pokazalo kao super resenje.Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  5. Spasili ste me ovim receptom. Prvi kolač (inače drugi u životu) nije uspeo, i evo sad se po vašem receptu peče novi i izgleda savršeno.😊🍷

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. A ja se nadam da je posle pečenja i ukus bio dobar! Hvala na poverenju i na javljanju! :) Srećna slava i sve najbolje! 💖

      Избриши
  6. Kolac je odlican. Pravila sam ga u zadnji cas i bio je prilicno svez kad smo ga probali. Prvi put da sam morala da sklonim kolac da ostane i za neke druge goste, ukucane... I onda svima poslala link da imaju za svoju slavu. Hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Mnogo mi je drago da je kolač bio tako dobar i da se svima svideo! Hvala na poverenju i javljenim utiscima :)

      Избриши

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...