уторак, 15. октобар 2019.

Pileći paprikaš


Većinu običnih kuvanih jela naučila sam da kuvam sama, bez mamine, bakine ili tetkine škole. Kada je mama ostala invalid, posle jedne teške saobraćajne nesreće, imala sam samo 13 godina, a 19 kada je baku prvi put posetio g. Alchajmer i od onda je nije napuštao punih devet godina :) Zbog takvih životnih okolnosti, u tom periodu sam počela da kuvam i to samo iz puke potrebe da se nešto pojede odnosno da ne ostanemo gladni. I da se ponekad zasladimo nekim jednostavnijim kolačima. Naravno da su me pre i posle dvadesete godine više zanimali izlasci, svirke, žurke, pa i škola, a kuvanje je bilo nešto što se odrađuje jer je tako moralo biti :)

Ponekad razmišljam kako bi to bilo divno da su postojali blogovi i onda, kada je moja baka bila žena u najboljim godinama (hehe, kao što sam ja sada ;). Da mogu da pročitam neka baba Pelina ili mamina razmišljanja, savete, da se podsetim koja su se to jela kojim danima kuvala (naime, tačno se znalo kada se kuvao pasulj a kada "nasuvo"), šta se pripremalo praznicima, kako su gledale da uštede a gde nisu marile koliko se troši. 
Srećom, za njima su ostali kuvari i sveske u koje su upisivale recepte i to je nešto što čuvam kao najveću dragocenost. U tim sveskama su uglavnom recepti za torte, kolače, peciva, pite, razne vrste zimnice. A najmanje je recepata za kuvana jela poput pasulja, sarme, graška, gulaša. Verujem da su i one to učile u hodu, bez nekog posebnog recepta, iskustveno. Pa tako i moja jela danas gotovo nikada nisu ista: na primer, sarmu nekad pravim sa uprženim mesom a nekada sve sastojke za punjenje samo pomešam i filujem. Zavisi kako sam raspoložena. Osim toga, mislim da kuvanje nije sveto slovo pa da mora samo tako i po jednom receptu i nikako drugačije :)



Pileći paprikaš je, kako se to moderno kaže, klasik vojvođanske kuhinje :) Moja baka ga je pravila sa noklicama a ja kao prilog najviše volim čipkaste rezance. Inače, uvek ga kuvam u najvećem loncu koji imam, da bih imala za dva dana ili da ono što preostane mogu da zamrznem i onda mi to super dođe kada mi se ne kuva, samo izvadim iz zamrzivača, skuvam testeninu i imam ručak. Iz tog razloga ne dodajem krompir jer nije dobro podgrevati jela koja ga u sebi sadrže. Ukoliko ćete pripremati manju količinu koja će se istog dana i pojesti, onda ga možete staviti jer i on daje fin ukus i zgusne umak. 






Pileći paprikaš

Sastojci:

1,5 kg piletine (5 bataka + 5 karabataka)
2 glavice crnog luka
2 šargarepe
1 manji celer
1 crvena šilja paprika
100 g graška
2 pune kašike svinjske masti

Začini:
2 kašičice suvog začina
1 kašičica soli
pola kašičice mlevenog bibera
1 kašičica slatke aleve paprike

Za hladnu zapršku:
1 puna kašika brašna 
1 kašika slatke aleve paprike 
1 kašika koncentrata od paradajza

Za prilog:
čipkasti rezanci, salata

Priprema:

• U šerpu staviti mast da se ugreje. Na njoj prodinstati sitno iseckan crni luk uz povremeno mešanje. Dok se luk dinsta, očistiti i sitno iseckati (ili narendati) šargarepu, celer i papriku. Kada luk požuti, dodati povrće, dve, tri minute prodinstati uz mešanje, pa ubaciti piletinu. 


• Piletinu začiniti: staviti suvi začin, so, biber i alevu papriku. Pržiti "na suvo" uz stalno mešanje dok ne požuti sa svih strana i ne počne da se lepi za dno šerpe. 
Tek onda, nakon 10 minuta, naliti vrućom vodom da ogrezne, vatru smanjiti na najmanju temperaturu, poklopiti i lagano krčkati sat vremena. Povremeno promešati. Za to vreme, meso će potpuno omekšati i početi da se odvaja od kosti. 


• Pred kraj kuvanja napraviti hladnu zapršku kako bi se jelo zgusnulo. U činijici dobro promešati brašno, slatku papriku i koncentrat paradajza sa malo vode, tako da nema grudvica. Usuti u paprikaš, promešati i ostaviti još desetak minuta na laganoj vatri da polako vri.



• Za to vreme skuvati rezance po uputstvu sa kesice. Obično je za jednu osobu potrebno od 70 do 100 grama testenine. 
Servirati odmah, sa svežom salatom. Ostatak paprikaša možete zamrznuti ili jesti prekosutra - još je bolji kada se podgreje. Prijatno! 


Нема коментара:

Постави коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...